Gospodarka
Indie stają się obecnie krajem wielu możliwości. Ich polityka jest liberalizowana i rewidowana pod kątem ułatwień w prowadzeniu interesów. Według MFW , Indie znajdują się w czołówce najszybciej rozwijających się gospodarek świata, a zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2017 r. przez A.T. Kearney zaliczają się również do dziesiątki najatrakcyjniejszych kierunków dla inwestycji zagranicznych (drugi rok z rzędu).
Indie na przełomie 2016/2017 weszły na drogę fundamentalnych reform gospodarczych, co przyciąga uwagę inwestorów i sprzyja klimatowi inwestycyjnemu. Wybrane reformy to np.:
• wprowadzenie nowego prawa upadłościowego;
• generalna reforma podatkowa wprowadzająca jeden podatek;
• reforma monetarna (wycofano banknoty o najwyższych nominałach);
• wprowadzenie przejrzystych aukcji na zasoby państwowe;
Gospodarka indyjska znajduje się na ścieżce ożywienia, wpieranego przez znaczne polepszenie terms-of-trade (w wysokości ok. 2,5% PKB), prawidłowe działania władz oraz obniżoną podatność na szoki zewnętrzne. Od końca 2014 r. załamanie światowych cen ropy naftowej dodatkowo napędzało gospodarkę, wzmacniając poprawę salda rachunku obrotów bieżących i pozycji fiskalnej, a także spowodowało ostry spadek inflacji. Szereg działań po stronie podażowej oraz polityka monetarna również przyczyniły się do obniżenia inflacji, ze średniego poziomu 9,5% w latach 2011 – 13, do 5,6% w grudniu 2015 r. Ze względu na wyższą odporność gospodarki oraz lepsze perspektywy wzrostu, Indie zanotowały w 2015 r. znaczny przypływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W rezultacie w połączeniu z dużo mniejszym deficytem rachunku obrotów bieżących, rezerwy międzynarodowe zwiększyły się o 46,7 mld USD od końca marca 2014 r., osiągając poziom 363,1 mld USD w kwietniu 2016 r. Wysokie oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych oraz wysoki deficyt budżetowy pozostają kluczowymi wyzwaniami makroekonomicznymi, a ich konsekwencją jest niewielka przestrzeń do wspierania wzrostu poprzez zarządzanie popytem. Ponadto, na gospodarce ciążą anemiczny eksport oraz słaba sytuacja finansowa przedsiębiorstw i publicznych banków.
W 2017 r. główne wskaźniki ekonomiczne w Indiach pozostały na poziomach zbliżonych do ubiegłorocznych. Wzrost gospodarczy w roku fiskalnym 2016-2017 wyniósł 7,5%. (nieznaczny wzrost z roku fiskalnego 2015-2016 tj. 7,3% PKB). Indie odnotowały symboliczny awans w rankingu Ease of Doing Bussines Banku Światowego, ze 131 na 130 pozycję. Dane indyjskiego Urzędu Pracy wskazują na 5% bezrobocie w roku fiskalnym 2015–2016, nie uwzględniają jednak znacznego stopnia ukrytego bezrobocia. Do stałych problemów społecznych należą utrzymywanie się ogromnej liczby osób żyjących poniżej progu ubóstwa (nawet do 30% populacji) oraz bez dostępu do elektryczności (ok. 300 mln osób), a także niezwykle wysoki poziom zanieczyszczenia środowiska, zwłaszcza rzek i powietrza – wg WHO w Indiach znajduje się 15 z 30 najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie.
Do najważniejszych wydarzeń gospodarczych w 2016 r. należy zaliczyć długo oczekiwany postęp w przygotowaniu reformy podatkowej. Wniesiona została poprawka do konstytucji pozwalająca na wprowadzenie podatku GST (Goods and Services Tax). Ustawa ma na celu utworzenia wspólnego rynku na obszarze całego państwa – w poszczególnych stanach obowiązywały różne stawki podatkowe oraz cła na przewóz towarów. Ocenia się, że wprowadzenie GST może przyspieszyć rozwój gospodarki od 0,9% do 2% PKB rocznie. Nowy podatek zaczął obowiązywać 1 lipca 2017 r..
Obecny Premier Indii Narendra Modi ogłosił 25 września 2014 r. swój ambitny program Make in India (MII), by przekształcić subkontynent indyjski w globalny hub wytwórczy. Jego wizją jest stworzenie 100 milionów miejsc pracy w ciągu najbliższych sześciu lat. Przez ostatnie 18 miesięcy zagraniczne inwestycje bezpośrednie (FDI) wzrosły o 39%, czyniąc Indie dla inwestycji zagranicznych destynacją numer jeden na świecie. Dodatkowo dzięki szybkiemu postępowi technologicznemu i stałemu spadkowi cen proces produkcji podlega w dużej mierze automatyzacji. Do 2022 r. Indie mają się stać najbardziej zaludnionym krajem świata. W ciągu kolejnych 15 lat 150 milionów Hindusów wejdzie w wiek produkcyjny. Jest mało prawdopodobne, by wszyscy znaleźli zatrudnienie i otrzymali godziwe wynagrodzenie.
Relacje gospodarcze z Unią Europejską
Według danych Komisji Europejskiej w 2015 r. wartość eksportu państw UE do Indii wyniosła 38,1 mld euro (35,5 mld euro w 2015 r.), a importu 39,4 mld euro (37,1 mld euro w 2015 r.). Mimo, iż Unia Europejska jako całość pozostaje największym partnerem handlowym Indii to widoczna jest tendencja spadkowa od 2012 r. obroty handlowe między stronami zmniejszyły się o 4,5%.
Najważniejszymi eksporterami towarów wśród państw UE są: Niemcy, Belgia i Wielka Brytania. W imporcie indyjskich towarów główną rolę odgrywają: Wielka Brytania, Holandia, Niemcy, Włochy, Francja i Belgia.
Istotnym elementem współpracy gospodarczej między UE a Indiami są negocjacje w sprawie umowy o wolnym handlu (FTA). Formalnie rozpoczęły się w czerwcu 2007 r., jednak rozmowy z indyjskim partnerem okazały się bardzo trudne, były kilkukrotnie zawieszane, ostatnio w sierpniu 2015 r. w związku z zablokowaniem przez UE dostępu do wspólnego rynku dla 700 indyjskich leków generycznych. Negocjacje wznowiono 18 stycznia 2016 r.
30 marca 2016 r. odbył się w Brukseli 13. szczyt UE–Indie. Premier Indii Narendra Modi spotkał się z przewodniczącymi Rady Europejskiej Donaldem Tuskiem i Komisji Europejskiej Jean Claude’m Junckerem.
Podczas szczytu doszło do wznowienia rozmów na temat negocjowanej od 2007 roku umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Indiami, która miałaby znieść ograniczenia we wzajemnym dostępie do rynków.
Przywódcy zatwierdzili plan działania UE – Indie 2020 zawierający konkretne priorytety na najbliższych 5 lat w kwestiach, takich jak handel i inwestycje, energia, klimat, woda oraz migracja. W tym kontekście przyjęto wspólną deklarację o partnerstwie wodnym UE – Indie oraz deklarację o partnerstwie w dziedzinie czystej energii i klimatu, co jest konsekwencją programu działania na rzecz zrównoważonego rozwoju do 2030 r. oraz postanowień paryskiego porozumienia klimatycznego z 11 grudnia 2015 r. UE i Indie ustanowiły również wspólny plan w zakresie migracji i mobilności.
Ponadto, uzgodniono iż Europejski Bank Inwestycyjny przekaże Indiom długofalową pożyczkę w kwocie 450 mln euro. Rząd w New Delhi ma ją przeznaczyć na infrastrukturę, budowę linii metra w Lucknow. Wsparcie to ma zasadnicze znaczenie dla zrównoważonego ekologicznie rozwoju społecznego i gospodarczego w Indiach.
Źródło: PAiH S.A.